NIEUWPOORT STAD


het beschouwen der geslachtofferde vissoorten
sprakeloos zij aan zij gestapeld
in die heerlijk stinkende vismijnen van Nieuwpoort Stad!

tot aan jouw elleboog vreet alsnog de lauwe strandkrab.
meer opzienbarend dan Picasso,
zo één enkele, simpele sprot -
ach, een akelige, angstaanjagende universiteit van lekkere zeevruchten!

hoewel ik weiger te geloven dat we
na onze dood zouden terugkomen als andere wezens,
geloof ik toch in die vis die ik vroeger was,

door apostelen gevangen, bloedloos verhakkeld
op het dunne papier der “Notariële Tijdingen”;-

abstracte sproetensnuit, herrezen uit
meest ongekende diepten!...

gun mij liefst, daarom,
een veertienjarig kereltje

voor wie ik, hierbeneden, mij voedde met zeewier
en giftige kwallen trotseerde -

té gulzig
die kleine rekel,
voor mes en vork;

met zijn blote handen
van het bord gegrabbeld wil ik worden.

zo is dat wenselijk
en smakelijk.

beweeglijk opgroeien zal die
in een Provençaalse groentesaus,
opriekend in de weerbarstige voormiddag
van een reusachtig gezin.